Saturday 11 June 2011

Bahaya salam

Assalamualaikum...

     Hai! Dari siang tadi sye nak buat entry pasal ni. Tapi asyik tertangguh je. Isu ape plak kali ni? Ha...kali ni sye nak bercerita skit tentang bahaya salam.

Salam bahaya? Kenapa ye? Kalau salam boleh membawa maut ke? Atau terkena jangkitan? Bukan la. Bukan itu maksud sye. Bukan salam tangan, tapi memberi salam. Macam yang kita sedia maklum, sekarang ni kan dah moden. Masing-masing dah gne khidmat sistem pesanan ringkas. Bila dah namanye pesanan ringkas, ha...tu yang kemain ringkas lagi dia taip. Assalamualaikum jadi A'kum la, Salam la, Askum la, semekom la...

     Sye nak tegaskan kat sini ye, penggunaan A'kum, Salam, Askum, dan semekom adalah DILARANG sama sekali. Kenapa? Sebab, setiap satu perkataan tu ade maksud yang tak baik. Nak taw ape maksudnye? Jom baca bawah ni :

   Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.   Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘. 




Tu kalau guna A'kum. Habis tu Salam kenapa pulak tak boleh? Sebab....


 Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)". Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk)(QS. 43:89) .




Semekom pulak?>>>>>>>>>>>>>>“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.




Dan...! Yang ni mesti ramai buat : "Weh, kirim salam kat Si Pulan, cakap kat dia, aku kirim salam maut".


Dah la kirim salam, siap ade maut pulak kat belakang. Yang ni pon tak boleh ye kawan-kawan...Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan! Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, sebaiknye kita berkata “Kirim salam, assalamualaikum pada Si Pulan ye”. Ini contoh je.


Then, kepada yang menjawab salam, jangan la jawab main-main. Jawab betul-betul macam ni, Wa'alaikumussalam. Bukan wa'alaikumsalam. Ok? Yang paling penting!  Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope”.  


Semua tak boleh? So, ape yang boleh?


 Jika perkataan “Assalamualaikum” itu dirasakan panjang, Maka kita dibolehkan ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”. 




So how? Da faham? Kalau dah faham, sama-sama lah kita ingatkan kawan-kawan yang mingkin tak taw pasal ni. Sye mengaku sye pon tak terlepas dari buat silap besar ni. Tapi, once kita dah taw, hope tak lah kita ulang lagi. Betul tak. Act, sye terbaca tentang ni dekat note kawan sye di FB. Sye pon tergerak untuk buat entry pasal ni. Ape la salahnye kita saling menegur. Betul tak? 


Nota kaki : Alamak! Dah banyak kali dah guna Salam. Sory sye tak taw ;( Astaghfirullah~ Sebanyak mana kebenarannya, wallahu'alam...~ Maybe bergantung pada niat jugak kot.huhu~!


That's all! Tata! 


No comments: