Wednesday 12 December 2012

Seminar bersama Ustazah Nurhafizah Musa

Assalamualaikum...

Bercerita tentang seminar, memang banyak seminar yang aku pergi sem ni. Bukan sebab terpaksa, tapi sebab aku yang rela hati pergi. Itu pun setelah di beritahu kehadiran ke seminar tu satu kewajipan aku dan akan di beri markah. >.< Eh! Tapi memang betul la aku tetap ikhlaskan hati pergi walaupun ade baur2 terpaksa di situ. hehe~

Tapi, sejak duduk (tambah tolak) 4 jam kat dalam DK dengar ceramah daripada Ustaz (entah siapa nama aku lupa) suami kepada Ustazah Norhafizah Musa yang kat program Halaqah tv9 tu (agak kepochi aku sebenarnye). Haa kan...seronok kan...kan.. Eh~ ayat aku kat atas tadi macam tergantung je. kejap! ha, sejak duduk 4 jam dengar ceramah daripada Ustazah Norhafizah dan suami, buat aku rasa macam nak tambah duduk lagi 4 jam. ^ ^ tambah pulak ceramah yang lebih ke arah motivasi tapi seronok sangat. masa 1st time tengok muka ustazah terkejut jugak la sebab ada iras-iras Oki Setiana Dewi. hei hei! bukan nak kata apa la kan, tp percayalah! gua suka angat kat Oki. Manis dan sedap mata memandang. Tapi lepas tengok ustazah, aku dah tukar minat pada ustazah pulak. bukan minat ape pon, kagum ok. KAGUM.

Lepas bergelak ketawa dengan slot daripada Ustaz, kami semua gigih menahan air mata masa slot ustazah. Tajuk dia pun dah nak buat aku sedia tisu sekotak. ha...dah boleh imagine kan macam mana isi dia pulak. DARI LUBUK HATI IBU. ni lah tajuk slot Ustazah. bayangkan lah aku yang keras hati ni pon kecik besar kecik besar je mata tahan air mata. Betul betul touch my heart. tskk~ Lagi-lagi bila ustazah pun menangis masa bagi talk. Eh! Lagi la aku rasa nak melalak. bukan apa, aku ni pantang sungguh bila tengok orang nangis. tak semena-mena dengan aku-aku rasa nak nangis even awal-awal aku ilek-ilek je pandang kiri kanan, dok fikir balik nak makan apa, nak masak ke makan luar (nampak tak aku ni heartless!).

At last, keluar jugak air mata penyesalan aku. korang kalau yang tak dengar boleh la cakap, "ala kejap je penyesalan tu," hello, yang kejap tu korang, penyesalan aku lama sikit dari korang. >.<. tak tak! aku betul-betul gigih nak berubah ni. Cubalah support! yang tak dengar lagi, anda sangat patut untuk follow ceramah ustazah. seronok tahu. banyak input-input berguna. banyak yang terkesan kat hati. lagi-lagi part solat. Solat tu tiang agama. Kalau tak solat, nak jadi apa? 

Eh! cuba bagitau macam mana aku boleh ter-stuck kat sini menaip entry? asalnya tadi nak buat ayat mandarin untuk public speaking sebenarnya taw tak... ni gara-gara tiba-tiba teringat pesan ustazah la ni.

"...apabila seorang ibu bertanyakan khabar anaknya terlebih dahulu, maka anak itu dilaknat oleh Allah..."
"...kalau anak tak solat, ummi seperti mati!..."
"...seorang anak bergantung sepenuhnya kepada seorang ibu..."

Aku ingat semua yang ustazah cakap, usatazah pesan, ustazah cerita. semua aku ingat. ;')
bila ustazah cakap,    
 "..sesiapa yang dah takde ibu akan faham perasaan kosong masa dapat result or konvo...", 
aku angguk dalam hati. sebab tu la yang aku rasa. tu lah yang aku rasa masa aku 1st time dapat result exam.
bila ustazah tanya,
 "...siapa antara kamu yang pernah tinngikan suara dengan ibu bapa...?"
aku tak angkat tangan sebab aku pon tak pasti. aku pon tak ingat pernah ke tak. setahu aku tak pernah sebab aku sangat sayangkan mereka.<3 
bila ustazah cerita tentang anak kawan ustazah yang malukan ibunya depan ustazah, aku rasa macam sedih pulak. ade ibu kenapa buat macam tu kan. tak suka ke ada ibu?
bila ustazah cakap,
"...perginya seorang ibu, maka hilanglah satu nikmat iaitu nikmat melihat wajah ibu, dan keberkatan doa ibu..."
tanpa sedar, aku dah hilang keduanya. Nikmat melihat wajah ibu dan berkat doa seorang ibu.

Sekian. Amirah Marliza melaporkan dari lubuk hati paling dalam. ..>.<..

Nota kaki: Doakan aku berjaya. :)

No comments: